fredag 15 april 2011

Högomsskjortan (shirt from Högom)


(scroll down for english) Denna är gjord efter ett svenskt fynd daterat till 400-talet. Jag hittade en principskiss i boken "viking clothing" (Thor Ewing) som jag förstorade upp och sedan testade sy efter. Skjortan var i ylle men då jag mest ville se hur den blev gjorde jag den i linne. Här är måtten jag använde (de små pilarna är trådriktningen):



Halsringningen på principskissen var rak och på tok för liten för att få igenom ett huvud. Jag klippte den istället fyrkantig med ett sprund. Ärmen blev för kort för mig så jag valde att ta av den till 3/4-längd istället. Hela plagget är sytt på maskin men fållen i hals, ärmar och längst ner är gjorda för hand med vaxad lintråd.


Lösningar
  • Blir ärmarna för korta, gör dem till en längd så att det ser ut som det ska vara så

English: This is a fifth-century shirt from Högom, Sweden. The original is made out of wool, but I made this one to try out the pattern therefore I used linen fabric.  You can see above how I made the pattern, but if you want to try it out for yourself I suggest that you make the sleeves longer. My sleeves were a little bit too short, therefore I made them even shorter so that it would look like it was meant to be that way.

    Inga kommentarer:

    Skicka en kommentar